Jaga komuniti blog masing-masing

, , No Comments
Pada mulanya aku perhatikan kebanyakan blogger di Malaysia ni mempunyai kehebatannya tersendiri dalam menguruskan blog masing-masing. Mereka sentiasa mempunyai sesuatu idea, perkara-perkara dan isu menarik yang dipostkan di blog mereka. Mereka juga mempunyai ramai follower yang setia menantikan paparan terbaru mereka.
Ini kerana faktor sesebuah blog yang berjaya adalah bergantung sepenuhnya kepada komuniti pembacanya. Jika pengunjung blog tersebut suka dengan isi kandungannya pasti mereka akan kembali lagi untuk membacanya. Mereka boleh menjadi pembaca yang paling setia jika kita turut bersama membuatkan pembaca tersebut merasakan diri mereka dihargai dan berharga.

Maknanya, janganlah hanya jadi lalat yang singgah kat makanan (silent reader macam aku ni), singgah sekejap sahaja hanya untuk naikkan traffik. Seeloknya biarlah kita tinggalkan sedikit ulasan atau komen yang positif agar pemilik blog rasa dihargai. Kita juga akan rasa yang sama kan? Oleh itu, galakkanlah pembaca blog untuk tinggalkan komen atau pandangan. Aku suka baca komen kat blog Kujie, ramai yang tinggal komen pendek2 n panjang2!.

Jika pembaca telah meletakkan komennya, ambillah sedikit masa untuk menjawabnya. Jangan sombong sangat dengan memilih untuk menjawab komen dari blogger yang terkenal sahaja. Blogger yang baru adalah pembaca juga! Kalau menjawab komen pula janganlah sampai memandang rendah pandangan atau komen mereka, sebaliknya berterima kasih lah dan galakkan mereka untuk terus memberi komen.

Bagi yang ada domain sendiri tu janganlah memilih bulu pada blogger yang masih guna "blogspot.com" atau ".wordpress" ini ye.

Lema-kelamaan jika perhubungan secara online ini sudah wujud, pembaca yang setia pasti akan dapat menjawab komen daripada orang yang lain sebelum sempat kita menjawabnya. Tugas kita selaku pemilik rumah blog ini adalah hanya sekadar untuk mencetuskan topik perbualan di dalam blog. Cool kan?

p/s: kalau komen jangalah tulis "nice post" aje ye!. Pendek sangat!

0 comments:

Post a Comment